Discutând prin atelier zilele astea, m-am gândit să vă divulg un pic din terminologia pe care o folosim noi. O folosim pentru că am auzit-o și noi la olarii de la care am învățat meserie, și cumva, ne place.

În lumea fascinantă a ceramicii, să știți că există o varietate de forme și structuri care au fost dezvoltate de-a lungul timpului. Dincolo de estetica lor, vasele ceramice au uneori denumiri care evocă analogii cu părțile corpului uman (nud, bineînțeles). Aceste analogii nu sunt doar un simplu joc al imaginației, ci reflectă adesea modul în care oamenii observă și relaționează cu lumea înconjurătoare. Așadar, haideți să explorăm un pic denumirile similare cu părțile corpului de la om utilizate în descrierea vaselor ceramice, evidențiind conexiunile și semnificațiile lor.

  


1.       Buza – analogie cu buzele noastre, ale oamenilor

Încă de atunci când ești novice, meșterul îți spune să îi “bați buza!”. Să nu credeți că iese cu păruială prin atelier, dar dacă nu o bați, ceva rău se poate întâmpla. Buza vasului trebuie bătută, adică strânsă delicat de margini și netezită. Tehnica necesită precizie însă da circulatitatii vasului o eleganță aparte. Buza nefinisată sau lăsată în “dezordine” pe parcursul lucrului poate chiar să compromită toată lucrarea. Așa că, să știți, tot olarul are grijă să “îi bată buza”. Glume de olari!

   

 

2.       Gâtul vasului - O analogie cu gâtul uman

Una dintre cele mai frecvente analogii întâlnite în denumirile vaselor ceramice este "gâtul". Gâtul vasului reprezintă partea superioară și îngustă a acestuia, care se deschide către partea principală a vasului. Asemănarea cu gâtul uman este evidentă, iar această denumire nu doar descrie forma, ci poate sugera delicatețea și fragilitatea acestei părți a vasului. Ca orice gât, poate fi mai scurt, mai gros, mai delicat, mai rudimentar, mai rotunjit, lung și delicat, după cum proporția sa cu întregul este foarte importantă. O vază cu gât lung și subțire va atrage atenția precum o domniță cu rochia de seară perfect mulată, va fi regina mesei pe care tronează.

 

3. Corpul vasului - Similarități cu corpul uman

Analogia dintre corpul vasului și corpul uman este intuitivă. Corpul vasului reprezintă partea centrală și principală a acestuia, adesea cea mai mare și rotunjită. Asemenea trupului uman, corpul vasului oferă volum și spațiu pentru a conține lichide sau alte materiale (de la o amforă cu – burtă mare la o cratiță de sarmale, ne imaginăm varii feluri de corpuri). Forma și proporțiile corpului vasului pot evoca și anumite trăsături ale corpului uman, cum ar fi grația sau forța.

 



3. Umărul vasului - Asocierea cu umărul uman

Umărul vasului reprezintă o zonă specifică situată între gât și corp, care poate avea o formă mai largă și rotunjită. Analogia cu umărul uman poate fi observată în modul în care această parte a vasului se unește fluid cu gâtul și corpul, similar cu modul în care umărul se alătură brațului uman. Denumirea "umăr" poate oferi și o idee despre forța sau susținerea necesară pentru a susține vasul.

Sunt două zone unde, din nou, pentru amorul tehnicii, vasul poate ceda, și anume la umăr sau la baza. De aceea, întotdeauna baza și umărul vor păstra o axă nu prea îndepărtată de centrul de greutate al corpului vasului și vor fi puțin mai groase, sau, să zicem… atât de solide cât este necesar – proporțional cu dimensiunea gâtului și anvergura corpului vasului. O decalare sau disproporție prea mare poate face ca gâtul să se prăvălească, să se rupă neavând suportul unui umăr suficient de puternic.

4. Brațul sau brațele vasului – Asemănarea cu membrele corpului uman

Există o anumită semănare între brațele corpului unman și cele ale vaselor din ceramică în ceea ce privește structura și funcția acestora.

Atât brațele umane, cât și cele ale vaselor din ceramică au o formă alungită și tubulară, asigură rezistența și îndeplinirea funcțiilor specifice.  Brațele umane sunt conectate la trunchi prin intermediul umărului, în timp ce brațele vaselor sunt atașate la corpul principal al vasului. Punctul de prornire al brațului poate fi buza sau umărul vasului din ceramică.

Brațul, mânerul sau toarta are scopul unei prize mai bune a vasului atunci când acesta tebuie transportat. În special vasele folosite pentru gătit sau pentru prepararea laptelui prins, ori urcioarele care asigurau rezerva de apă pe timpul zilei de lucru la câmp, prezintă unul sau două brațe/ toarte. Mânerele ajutau la prinderea, transportarea  și manipularea vasului cu o mai mare siguranță. În zilele noastre, brațele au căpătat și un rol decorativ, însă amintind întotdeauna de scopul ultilitar de bază.

 

5. Baza vasului - Similaritate cu baza corpului uman

Baza (uneori denumit picior sau fundul) vasului este partea inferioară și plată a acestuia, care oferă stabilitate și suport. Analogia cu baza corpului uman este evidentă, deoarece baza vasului îndeplinește un rol similar cu cel al picioarelor noastre. Denumirea "bază" poate sublinia importanța acestei părți a vasului în menținerea stabilitățîi și echilibrului.

Aspect văzut și înțeles cel mai bine la ghivecele sau vazele cu înălțime sau diametru mare. O bază mică poate face ca vaza să se răstoarne sub greutatea florilor aplecate sau prea grele. La fel și în gazul ghivecelor – de aici și nevoia unei proporționalități între înălțimea vasului și mărimea bazei.

 

In loc de concluzie, cred că denumirile care utilizează analogii cu părțile corpului uman în descrierea vaselor ceramice adaugă o dimensiune nouă și interesantă în interpretarea și înțelegerea acestor obiecte. Aceste analogii evidențiază conexiunile și interdependențele dintre creațiile noastre și corpul nostru, oferind astfel o modalitate de a interpreta și relaționa cu vasele ceramice într-un mod mai profund și personal.

Foto: Maria Zărnescu